warning

Lees het laatste nieuws over de digitale aanval op onze systemen in dit nieuwsbericht.

Stijgende energieprijzen

De gas- en elektriciteitsprijzen gaan omhoog sinds de zomer van 2021. De kranten staan er vol van en is ook vaak op het nieuws. Daar heeft helaas iedereen in Nederland mee te maken. Hoe hoog de stijging van energieprijzen is, verschilt per woning, contract en dus per bewoner.


Ongeveer 80% van onze bewoners heeft zelf rechtstreeks een contract met een energieleverancier afgesloten.

Heeft u vragen over de prijzen, verbruik en eventuele stijging?
Neem dan contact op met uw leverancier. Zij weten welk contract u heeft, hoe lang de looptijd is, wat uw verbruik is (geweest) en kunnen meekijken met uw voorschotbedrag.

Tip! Houd de afloopdatum van uw contract in de gaten en oriënteer op tijd naar de beste nieuwe leverancier met scherpe prijzen.

Wanneer en hoe krijg ik de vergoeding van de overheid?
Ieder huishouden in Nederland krijgt korting op de energiebelasting en betaalt een lagere belasting op stroom. De overheid vergoedt deze korting via uw energieleverancier. Kijk voor meer informatie op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/stijgende-energierekening-deels-gecompenseerd


Kan ik in aanmerking komen voor de extra vergoeding van de gemeente aan kwetsbare huishoudens?
Dat ligt aan uw inkomen: dit geldt namelijk voor inkomens op of net boven het sociaal minimum. Het bepalen van de regels en uitgeven van de vergoeding gaat via de gemeenten Breda en Alphen-Chaam. Het zal een toeslag zijn van ongeveer € 200,00 voor de energiekosten. Meer informatie hierover komt zo snel mogelijk op de websites van de gemeenten. U hoeft nu nog geen contact op te nemen.

Ongeveer 20% van onze bewoners betaalt via de stookkosten aan Laurentius de energiekosten. Dit is het geval bij collectieve verwarming.

U betaalt maandelijks een voorschot voor de stookkosten aan Laurentius. In de zomer rekent Laurentius het verbruik van het afgelopen jaar met u af. In de zomer van 2021 kreeg u van ons een afrekening en in de zomer van 2022 krijgt u deze weer. Door de gestegen energieprijzen per 1 januari 2022 sturen we in februari al deze bewoners een bericht met informatie en de mogelijkheid om het voorschot van de stookkosten te verhogen. Op deze manier reserveert u maandelijks meer geld om zo minder bij te hoeven te betalen bij de afrekening.

Dit zijn veel gestelde vragen die wij krijgen en de antwoorden.

Ik kan een verhoging van de stookkosten aan Laurentius niet betalen. Wat kan ik doen?
Blijf niet lopen met zorgen, maar bel ons om dit te bespreken. We kijken samen wat er mogelijk is. Neem met ons contact op via de klantenservice als u vragen heeft: 076-56 4 46 44.

Kan ik zelf een andere energieleverancier zoeken, als ik via Laurentius betaal voor stookkosten?
Nee, dat is niet mogelijk.

Wanneer en hoe krijg ik de vergoeding van de overheid?
Ieder huishouden in Nederland krijgt korting op de energiebelasting en betaalt een lagere belasting op stroom. De overheid vergoedt deze korting via uw energieleverancier en dat is in uw geval via Laurentius. We verrekenen deze vergoeding helemaal met uw jaarafrekening in de zomer. Laurentius houdt hier niets van achter. Kijk voor meer informatie op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/stijgende-energierekening-deels-gecompenseerd

Heeft de verhoging van de stookkosten invloed op mijn huursubsidie?
Nee, het heeft geen invloed. De huursubsidie gaat over inkomen en hoogte van de huur. Dit staat los van uw stookkosten.

Kan ik bezwaar maken tegen de verhoging van de stookkosten?
Bezwaar maken tegen de hoogte van uw servicekosten kan niet via Laurentius, wel bij de Huurcommissie. Hiervoor kunt op de website van de Huurcommissie: www.huurcommissie.nl een speciaal verzoekschrift indienen.

Zijn er organisaties die mij kunnen helpen bij (dreigende) betalingsproblemen of schulden?
Ja, die zijn er zeker. Ook is er hulp bij het aanvragen van toeslagen of andere regelzaken. Of met het begrijpen en invullen van een formulier. Neem contact op met Zorg voor Elkaar Breda. Daar kunt u terecht met al uw vragen over hulp en zorg en bent daarmee altijd meteen aan het goede adres. Samen met u zoeken ze naar een passende oplossing.


Mijn woning is slecht onderhouden, wat doet Laurentius daar aan?
Wilt u weten wat Laurentius doet aan onderhoud van woningen, kijk dan op de onderhoudspagina met de planning voor 2022.

Wat kan ik zelf doen om mijn gas- en energiekosten zo laag als mogelijk te houden?
Kijk op onze pagina over verduurzaming van uw woning voor tips.

Reageer op deze pagina



In ons privacybeleid vindt u meer informatie over hoe we met uw persoonlijke gegevens omgaan. Indien u niet akkoord gaat, kunnen wij uw verzoek helaas niet in behandeling nemen.