Direct naar inhoud

Betalingsregeling

De meeste huurders betalen hun huur op tijd. Maar het kan iedereen overkomen dat men (tijdelijk) in financiële problemen raakt. Huurachterstand is niet alleen vervelend maar ook een probleem dat elke maand groter wordt.

Mocht het u overkomen, neem zo snel mogelijk contact op met onze incassoconsulenten via tel. 076- 5 644 644 of mail In een vroeg stadium kunnen we makkelijker een oplossing vinden door bijvoorbeeld een betalingsregeling te treffen.

In delen betalen

Lukt het niet de huur op tijd te betalen? Dan is er een mogelijkheid voor een betalingsregeling. U betaalt het openstaande bedrag terug in termijnen. Of u in aanmerking komt voor een betalingsregeling, is afhankelijk van verschillende factoren. Houd er wel rekening mee dat de betalingsregeling naast de lopende maandelijkse huurbetaling loopt.

Voorwaarden voor een betalingsregeling:

  • Het openstaande bedrag betaalt u in maximaal 6 termijnen terug.
  • Het minimale bedrag per termijn is 50 euro.
  • U kunt geen betalingsregeling aanvragen voor de komende maand.
  • U mag geen lopende betalingsregeling hebben, of een betalingsregeling die minder dan 1 jaar geleden in zijn geheel is afgelost
  • De openstaande post of andere openstaande facturen mogen niet in behandeling zijn bij een deurwaarder.
  • U veroorzaakt geen overlast voor uw woonomgeving.

Zorg voor elkaar

De gemeente Breda en diverse maatschappelijke organisatie's bieden u ook ondersteuning via Zorg voor elkaar Breda. Op de website of via telefoonnummer 076- 5 25 15 15 ontvangt u informatie over cursussen en/of contactgegevens van personen die graag met u meekijken naar mogelijke oplossingen.  

Woonkostentoeslag

Wordt uw inkomen plotseling lager en heeft u moeite om de huur te betalen? Dan kunt u misschien in aanmerking komen voor woonkostentoeslag. Dit is een tijdelijke gemeentelijke bijdrage in de huurkosten als uw maandelijkse lasten hoger zijn dan uw inkomen. Of u in aanmerking komt voor woonkostentoeslag, is afhankelijk van uw situatie. Meer informatie hierover vindt u op de website van de gemeenten Breda en Alphen-Chaam

Actieve rol Laurentius

Om te voorkomen dat u te veel huurachterstand oploopt, veel extra kosten krijgt of zelfs uw woning moet verlaten, doen wij het volgende:

  • Wij adviseren u de huur automatisch te laten incasseren.
  • Wij reageren snel op huurachterstand door u betalingsherinneringen te sturen.
  • Wanneer u geen contact opneemt bij huurachterstand, nemen wij contact op om samen naar een oplossing te zoeken.
  • Wanneer u structureel problemen heeft met het betalen van de maandelijkse rekeningen voor huur kunnen wij uw gegevens doorgeven aan de gemeente Breda. In het Kader van Vroeg Eropaf Breda kunt u actief benaderd worden door een schuldhulpverlener of maatschappelijk werker. Samen kijken we wat er nodig is om de betalingsproblemen zo snel mogelijk aan te pakken. Indien u niet akkoord gaat met het delen van uw gegevens, kunt u contact opnemen met onze incassoafdeling. Meer informatie over Vroeg Eropaf Breda vindt u hier.

Incassoprocedure

Om betalingsachterstanden in de hand te houden, hanteren wij de volgende procedure:

  1. Vóór of op de 1e van de maand dient u de huur te betalen.
  2. Hebben wij uw huur niet ontvangen? Dan nemen wij passende vervolgstappen. Bijvoorbeeld door het versturen van een eerste aanmaning, via een telefonische herinnering, telefonisch overleg met onze incassoconsulenten of door overdraging aan de deurwaarder. 

Als u na alle afspraken alsnog uw betalingsverplichtingen niet nakomt, zijn wij genoodzaakt de vordering uit handen te geven aan een gerechtsdeurwaarder. Hier zijn hoge kosten aan verbonden die voor uw rekening komen.