Direct naar inhoud
warning

Bel ons op nieuwe tijden!
Vanaf maandag 2 september
belt u ons op werkdagen tussen 08.30 uur en 15.00 uur. 

Van 08.30 uur tot 16.30 uur blijven we bereikbaar via WhatsApp, chat of mail. Voor spoed kunt u ons altijd bellen op 076 – 5 644 644. Meer informatie

Informatie over energieprijzen

De gas- en elektriciteitsprijzen gingen omhoog sinds de zomer van 2021. De kranten stonden er vol van en het was vaak op het nieuws. Daar heeft helaas iedereen in Nederland mee te maken. Hoe hoog de stijging van energieprijzen is, verschilt per woning, contract en dus per bewoner. Sinds halverwege 2023 lijken de prijzen te stabiliseren. Op deze pagina geven we uitleg en tips over de energieprijzen.

Ongeveer 80% van onze bewoners heeft zelf rechtstreeks een contract met een energieleverancier afgesloten.

Heeft u vragen over de prijzen, verbruik en eventuele stijging?
Neem dan contact op met uw leverancier. Zij weten welk contract u heeft, hoe lang de looptijd is, wat uw verbruik is (geweest) en kunnen meekijken met uw voorschotbedrag.

Tip! Houd de afloopdatum van uw contract in de gaten en oriënteer op tijd naar de beste nieuwe leverancier met scherpe prijzen.


Wanneer en hoe krijg ik de energieprijscompensatie van de overheid?
Ieder huishouden in Nederland krijgt korting op de energiebelasting en betaalt een lagere belasting op stroom. De overheid vergoedt deze korting via uw energieleverancier. Kijk voor meer informatie op:


Kan ik in aanmerking komen voor de extra vergoeding van de gemeente aan kwetsbare huishoudens?
Dat ligt aan uw inkomen: dit geldt namelijk voor inkomens op of net boven het sociaal minimum. Het bepalen van de regels en uitgeven van de vergoeding gaat via de gemeenten Breda en Alphen-Chaam. In 2024 wordt er weer een fonds geopend. Houd de website van de gemeenten en Noodfonds Energie in de gaten.

Ongeveer 20% van onze bewoners betaalt via de stookkosten aan Laurentius de energiekosten. Dit is het geval bij collectieve verwarming (oftewel blokverwarming of blokaansluiting).

Het prijsplafond sluit niet altijd goed aan bij huishoudens die een blokverwarming / -aansluiting voor gas, warmte of elektriciteit hebben. Het kabinet werkt daarom met spoed aan een regeling om ook deze groep te helpen met de hoge energieprijzen. Meer informatie vindt u op de website van de overheid en onze de pagina op onze website.

Dit zijn veelgestelde vragen die wij krijgen en de antwoorden. Staat uw vraag er niet bij? Bel ons of vul het formulier onderaan in.

Wat is het verschil tussen blokverwarming en stadsverwarming?
Blokverwarming komt voor in appartementengebouwen. Niemand heeft een eigen CV-ketel, maar krijgt warmte van één CV-ketel in het gebouw. Alle appartementen hebben eigen knoppen op de radiatoren waarmee de warmte gevraagd kan worden. Eigen tellers per appartement houden bij hoeveel verwarming er per woning gebruikt wordt. Bij stadsverwarming is de verwarming van woningen aangesloten op een warmtenetwerk. In Breda levert Ennatuurlijk het warmtenetwerk en de warmte. Lees op de website van Ennatuurlijk hoe dit werkt.

Ik kan een verhoging van de stookkosten aan Laurentius niet betalen. Wat kan ik doen?
Blijf niet lopen met zorgen, maar bel ons om dit te bespreken. We kijken samen wat er mogelijk is. Neem met ons contact op via de klantenservice als u vragen heeft: 076 - 56 44 644.

Kan ik zelf een andere energieleverancier zoeken, als ik via Laurentius betaal voor stookkosten?
Nee, dat is niet mogelijk.

Heeft de verhoging van de stookkosten invloed op mijn huursubsidie?
Nee, het heeft geen invloed. De huursubsidie gaat over inkomen en hoogte van de huur. Dit staat los van uw stookkosten.

Kan ik bezwaar maken tegen de verhoging van de stookkosten?
Bezwaar maken tegen de hoogte van uw servicekosten kan niet via Laurentius, wel bij de Huurcommissie. Hiervoor kunt op de website van de Huurcommissie: www.huurcommissie.nl een speciaal verzoekschrift indienen.

Zijn er organisaties die mij kunnen helpen bij (dreigende) betalingsproblemen of schulden?
Ja, die zijn er zeker. Ook is er hulp bij het aanvragen van toeslagen of andere regelzaken. Of met het begrijpen en invullen van een formulier. Neem contact op met Zorg voor Elkaar Breda. Daar kunt u terecht met al uw vragen over hulp en zorg en bent daarmee altijd meteen aan het goede adres. Samen met u zoeken ze naar een passende oplossing.


Welk onderhoud is Laurentius van plan te doen aan mijn woning? 
Wilt u weten wat Laurentius doet aan onderhoud van woningen, kijk dan op de onderhoudspagina met de planning.

Wat kan ik zelf doen energiezuiniger te wonen en energiekosten zo laag als mogelijk te houden?


Heeft u een vraag die nog niet beantwoord is? Laat het ons weten!